Vi är nu framme vid det tredje och sista inlägget i introduktionen om Samnan. Vi kommer nästa gång att börja besöka en av gårdarna.
Det här inlägget fokuserar på hydrologin - alltså själva Samnan, och dess vatten. Då är det också naturligt att ta upp broarna över ån. På filmen ovan står jag vid den sydligaste bron - den sista innan utloppet i Funboån.
Idag tog jag med (delar av) familjen på en promenad från Lövsta till Hammarby och tillbaka. Det är den sträckning jag i förra inlägget nämnde att Malin Eriksson 2006 i sitt examensarbete vid Ultuna föreslog skulle göras till en Linnéstig.
Det är sannerligen en intressant dynamik mellan den växt- och jordbruksintresserade baron Sten Carl Bielke på Lövsta säteri, och hans granne i söder, botanik-professorn (och rektorn vid Universitetet) Carl von Linné vid Hammarby säteri - båda med marker som gränsade till Samnan, och med mycket kontakt med varandra. De grundade bland annat Kungliga Vetenskapsakademin tillsammans 1739 (läs historisk översikt av Mariette Manktelow).
Vattendraget längs grundvattenföre
För bara något år sedan publicerade SGU (Sveriges Geologiska Undersökning) sin utförliga rapport om "Grundvattenmagasinet i Samnans dalgång". Där finns allt som är värt att veta om det vatten som strömmar fram under själva Samnan (som en del av de gamla isälvsfören som funnits sedan istiden, och som täckts med ett tjockt lerlager).
Man ser på den höjdprofil som finns i översikten att Samnan här har sitt lägsta läge - under 5 meter över havet. Eftersom landhöjningen är ungefär 5 m/1000 år är det alltså uppenbart att detta var en havsvik under vikingatiden. Så sent som under Linnés tid på mitten av 1700-talet talades det om att ängarna var vattensjuka (Lövstas äng Dyn var "sidländ äng med starrbotten").
Det är också intressant att Samnan rinner i ett jämnt före i en dalgång från 15-20 m ö h i Gamla Uppsala, till skillnad från Fyrisån som ju går via flera fall - vid Ulva, och vid Kvarnfallet och Islandsfallet inne i Uppsala.
Broarna över Samnan
Jag har kommit fram till 18 övergångar / broar - som jag listar nedan.
Gamla bron vid Vedyxa
På bilden ovan ett foto jag tog häromdagen vid den gamla bron vid Vedyxa. Den nya vägen byggdes på 30-talet, och den nya bron (väg 282) ligger ett stenkast från den här. Dessa är några av de broar där det placerats runstenar intill.
Här är ett försök på lista från söder till norr:
1. Lövsta - vägbro, trä på balkar
2. Vedyxa - modern bro för länsväg 282 (med runstenar)
3. Vedyxa - gamla bron som användes fram till 1930-talet
4. Knivsbrunna - vägbro, oljegrus med räcke
5. Knivsbrunna - traktorbro
6. Lunda - vägbro, grusväg (med runsten)
7. Skölsta - traktorväg (ofta lerig)
8. Skölsta - järnvägsbro (Lännakatten, smalspår)
9. Skölsta - traktorväg mot Årsta
10. Mellan Skölsta och Vallby - traktorväg
11. Nya Skölstavägen (Alrunegatans förlängning)
12. Vallby, vägbro (och en liten spång i närheten)
13. Skäve - liten spång
14. Vaskesta - traktorbro
15. Väg 288 / Vaksalagatan - länsväg
16. Ytterbacken - traktorväg
17. Ytterbacken - nybyggda E4-påfarten för väg 288
Här delar sig Samnan i den sydgående och den nordgående delen
18. Råby - traktorbro
19. Berget - traktorväg som leder vidare under E4
20. Lövstaholm - kör väg som också går i tunnel under E4
21. E4 - här har Samnan grävts av vid det nya E4-bygget 2007
22. Gamla Uppsala - järnvägsbro, ostkustbanan (nybyggd)
23. Gamla Uppsala - Vattholmavägen (väg 290 / C693)
Som synes blev det fler (23) än de 18 jag förut identifierat - såg en del små traktorbroar på google maps som jag också tog med i förteckningen (kursiverade). Kan ju också vara någon ytterligare som jag får lägga till senare.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar